Histo Cup – Starý káry na okruhu

21.05.2023

Histo Cup – Starý káry na okruhu

Nemám rád formule ale mám rád kola…

Nejsem typickej fanda okruhovejch závodů, a co se týče například formulí, tak mě nechávají naprosto chladným (…protože nemají blatníky a nedají se na nich naladit pořádný fitmenty…). O víkendu se na okruhu v Brně pořádal Histo Cup, což jsou závody starejch závoďáků všech možnejch kategorií, ať už se jedná o výkon, stáří, nebo cenu… Akci jsem nevěnoval moc pozornosti, nakonec jsem ale přemohl svou sobotní lenost a vyrazil to nějak okouknout.

Okruhovky

Je neskutečný koukat na modely aut, který si lidi normálně schovávají v garáži a nesmí se na ně nikdo ani podívat, jak jedou plnej na okruhu a mají krásnou závodní patinu. Tady byla krásně vidět to celoživotní nadšení do aut a do motorsportu. Ti lidi to nejezdí pro peníze ani pro to aby byli slavní. Ale právě proto, že ty neskutečný prachy už mají a prostě si je teď konečně můžou pořádně užít.

Hned po velkým počtu E30 který si jeli i svůj vlastní závod, tu mělo slušný zastoupení klasicky Porsche, který prostě k okruhům patří. Kromě pár novějších kousků se to prolívalo přes 944 až po starý Carrery, který byly buď míň nebo víc upravený. Ale to krásný je, že nakonec byly všechny ztrestaný na okruhu.

Real kola

Jelikož jsem stencař, co umí dát jen kola na auto, tak zrovna po kolech jsem koukal dost a dělaly mi hroznou radost. Samozřejmě…všechny Miaty co na akci byly…měly Japany. Všechno ostatní bylo ale čisté štěstí. A bylo krásný vidět, že ti lidi to myslí s tím retrem doopravdy a nehodí na starý Porsche novej typ kol. Taky že prostě používají značky, na který se můžou spolehnout a ještě prostě vypadají krutě.

Majitelé a manželky

U samotných jezdců bylo vidět, že to jsou většinou postarší pánové, kteří si už jen užívají a nemají nutnost se za ničím extra honit. Kolem některých aut se v depu motala banda mechaniků a každej dělal něco. Na druhou stranu u pár aut byl prostě jen postarší manželský pár. Manželka hlídala například tlaky v gumách a manžel se hrabal v motoru. Tak to bylo například u 730ti koňovýho Pontiacu, kterýho si přitáhli na pochybným maličkým plaťáku.

Kromě Porsche a Bmw tu bylo taky dost Fordů, mezi kterýma byl například Ford GT40, starý Escorty RS, nebo originální závodní Capri Turbo, který si už v historii taky odjezdilo svoje, a ve svých nejlepších letech mu dával bídu několikanásobný vítěz Le Mans 24 Klaus Ludwig.

Rentiéři a compacti

Bylo tu spoustu zajímavejch aut, o kterých se dá dlouze básnit a popisovat jejich historii. Ale baví mě i ta současnost, kdy kolem těch aut už panuje spíš pohodová a nostalgická atmosféra. Už na nich tolik neleží “politické” tlaky motorsportu a závodí se spíš na klid, a na to si to fakt užít. Jsem rád, že takový auta furt existujou a používají se na to, na co byly postavený. A taky že jsou lidi co mají peníze, a místo aby si koupili barák na Floridě a váleli se na pláži, si koupí obytňák jak kráva, starýho závoďáka, a prostě užívaj život. Nebo si prostě postaví komposta jako každej správnej srdcař….