Gatebil – Část první

12.12.2020

Gatebil – Část první

V roce 2017 jsem byl poprvý na akci Gatebil Rudskogen v Norsku. Určitě jste o té akci už slyšeli a nemá smysl ji představovat. Jelikož letos, kvůli covidu nebyly gatebily přístupný veřejnosti, nahazuju alespoň fotky a videa z akce v 2017. Bohužel, ani milion fotek a hodiny záběrů nevystihnou tu atmosféru daný akce, takže pokud budete mít šanci, určitě se tam musíte zajet podívat. Mrkněte aspoň na Raw video z toho jednoho dne, kvůli atmo:

Gatebil jsou festivaly v Norsku a Švédsku – obrovské trackdaye gripu, driftu a zábavy, spojené do jednoho. Každej si přijde na svý (i rodiny s prckama, na který je to taky koncipovaný). Jelikož je to více akcí za rok, ta největší je vždy Rudskogen v červenci. To je akce, na kterou se v minulosti vždy sjížděli i zahraniční hvězdy a kam se chystá pro diváka vždy největší wow.

Obě auta měla 2JZ swap

Gatebil je známej přemotorovanýma bestiema a šílenýma stavbama aut, který fungujou. Jasně, jsou tady i sekce pro pózovací auta uvnitř okruhu a pár stánků na stance srance, většina aut tam ale jezdí drifty nebo gripy. Jelikož je to obrovskej trackday, koupit vstup se svym autem si můžete i vy a můžete si 4 dny driftovat vedle velkejch jmen jako jsou místní hrdinové – Fredric Aasbo, Tor Anders Ringnes, Emil Bogen a další. Na jedný straně jsou teda drahý drift speciály s celým zázemím a na druhé straně třeba parta kámošů, co driftuje Volvo se swaplym BMW motorem a nebo jen lehce upravená E190 s 15 letym drifterem, o jehož servis se mu stará táta. A ty všichni jezdí na okruhu současně. Asi nikde jinde jsem neviděl něco, čemu říkaj Drift Line, a kde pustí na trať současně 50 aut, aby si tam driftovalo, mezitim, co se v paddocku připravuje další várka 50 aut na další drift lajnu. Specialitou je Super 3. Tandemy týmů o třech autech, který se jezdí pátky večer a je to hned o něčem jinym, než jen tandemy o dvou autech.

Pokud jsem do tý doby viděl různý Supry MK IV naživo jen párkrát, Gatebil je skoro taková Supra akce, kde jsou vidět na každym rohu. Je to daný hodně tim, že Skandinávci maj rádi agregáty 2JZ a vůni hořící pryže, takže buď je na všude Supra na drifty, gripy nebo stance a nebo jsou jiný auta, do kterejch narvali 2JZ a vytáhli z toho nesmyslný koně. Mohl bych udělat jen sekci 2JZ, protože jsem je našel ve Volvech, BMW, Fordech, Nissanech, ale třeba i v bejvalym rallye Hyundai Veloster. Tím, že byla zrovna ta Supra všude, je pak už začnete přehlížet, protože je to už moc rozšířený 🙂 Ale fanoušci Supry, kteří z ní ulítávaj kvůli Rychle a Zběsile by tu byli v ráji.

Sranda je ale ten hlavní element! Ta uvolněná atmosféra toho, že můžete skoro kamkoliv od boxový zídky, koukat z metru na auta, který walltapujou metr od vás, po garáže, kde můžete lidem čumět pod ruce a ptát se na to, co dělaj, je parádní. Líbí se mi, že si tam nikdo moc nehraje na pozéra a primární pro ně je jezdit a funkce. K tomu přes večer se z celýho areálu stává velká party zóna a festival, kde můžete pařit do rána. Pokud jste návštěvník, můžete dorazit právě jen kvůli párty a čumendě a klidně v areálu stanovat nebo spát v dodávce. Tim se osekaj náklady na bydlení a užijete si celou nefalšofanou atmo.

Tohle byl ročník, kdy jsem viděl Laurela v Advan barvách poprvý. Cenil jsem kluky, že dojeli až z Irska a hrozně se mi líbilo zbarvení a ty SSR kola. Až zpětně jsem se dozvěděl, že to byli kluci z Juiceboxforyou a že Reuben doskládal Laurela tejden před Gatebilem (a do tý doby s nim ještě nejel). Srdcaři. Což dokládá i ten fakáč vpravo vzadu. Laurel fungoval celou dobu dobře a plival z vejfuku i hezký lišky. Nechtěl bych jet celou cestu z Irska jen kvůli tomu, aby se tam první den vysralo neotestovaný auto. 😀

Ze všech dalších všemožných staveb se mi hrozně líbila KE70 s 2JZ motorem a BMW převodovkou od Gretara Karlse. Ta zas dojela z dalekýho Islandu a na brzdě měl odbržděno do 500 koní (což zvedl na 700 dva roky později). Divil jsem se, jak tam ten motor nacpal, ale když už si vyrobil i vlastní středovej tunel, dal rám a celý to dal dokupy tak krásně čistě, nedivil jsem se jeho skillu. Taky se mi líbila ta čistá žlutá barva bez sponzorů v záplavě barevnejch a polepenejch aut, zatímco z něj při smycích lítaly takový oblaka kouře.

Samotný okruh Rudskogen se nachází asi hodinu a půl pomalý jízdy od Osla. Bacha na to, Norové jsou fašisti na rychlou jízdu a maj všude kamery. Na silnicích a dálnicích jsou rychlosti mezi 90 – 110 km/h max a pokuty jsou mega. Po vlastní ose třeba s nějakou dodávkou je docela v pohodě trasa do Rostocku v Německu, kde se nalodíte na trajekt do švédského Trelleborgu. Lístky si koupíte předem třeba přes Stenaline stránky a super je to, že jedete 18 hodin, rozdělených na tři úseky. 6h do Německa / 6h chill na trajektu / 6h jízda přes Švédsko. V Norsku se platí mýtný, ale jde se na okruh dostat bez mýta po jiných cestičkách.

Tahle šílená stavba jezdila gripy a time attacky se slickama!

Já tam byl na návštěvě, tak jsem měl půjčený auto a neřešil ubytování – dvě nejdražší položky na výletě. Řešil jsem tak jen letenku, která byla od 2500 – 8000 Kč podle datumu odletu do Osla. Vstupné, které je pro diváka na jeden den kolem 700 Kč a parkovné, které je cca 130 Kč na den. Parkuje se asi 10 minut od autodromu a dá se na něj z parkoviště dostat po silnici, kterou jste přijeli na parkoviště (delší cesta) nebo lesem na vrcholu kopce (o mnoho kratší a hezčí cesta). Na druhou stranu, pokud jedete z ČR autem, dá se přespat či stanovat i v areálu za nějaký poplatek a ušetříte za ubytko a pronájem auta. A drift taxi stojí asi 1500 Kč na naše. Do M5ky báwa se vejdou 3 lidi, daj vám helmu a kombinézu a udělaj s váma cca 5 kol. Na mě se nikdy nedostala řada, protože to začínaj prodávat v 8 ráno a hned se to vyprodá na celej den 😀 Jídlo a pití se dá sehnat v areálu – ceny jsou třeba kolem 115 Nok za burger a 35 Nok za Coca Colu (300 Kč na naše + 90 Kč za Colu). Když se to shrne, můžete si tak udělat výlet za 10 – 20 000 Kč na Gatebil a nebo jet se flákat do Egypta s cestovkou. Z Gatebilu si ale odnesete víc zážitků a kontaktů, než z koukání na vytuněný velbloudy v Egyptě.

Můj hrdina – Fredric Soerlie a jeho NSX. V pozadí Compact <3

A vyšel mi pak ještě Gatebil 2019, tak se můžete těšit na druhou část reportu s lepšíma fotkama a videama někdy v budoucnu!

Gatebil 2017 galerie: